CIA România: Top 3 cele mai întâlnite amenințări de fraudă internă la care se expun companiile din România
- Datele Corporate Intelligence Agency România specifice țării noastre arată că acele companii cu cifre de afaceri de zeci și sute de milioane de Euro ajung să fie fraudate cu până la sute de mii și, respectiv, milioane sau chiar zeci de milioane de Euro.
- Mai mult decât atât, statistica asociației internaționale de luptă împotriva fraudelor arată că 98% din companii au fost fraudate în ultimii 2 ani din interior.
București, 11 octombrie 2022 – Corupția privată, sustragerea de bunuri și sume de bani din patrimoniul societății și frauda „la scară largă”, implicând scheme de fraudare specifice spațiilor de depozitare și halelor de producție sunt cele mai des întâlnite forme de fraudă ocupațională sau fraudă internă la care se expun companiile din România, arată Corporate Intelligence Agency (Corporate Intelligence Agency România), companie specializată în management de risc și investigații corporative.
Frauda internă sau ocupațională, adică aceea săvârșită din interiorul unei companii de către un angajat, adesea aflat într-o poziție de coordonare, continuă încă să fie privită ca un subiect tabu în România, deși este unul dintre cele mai mari riscuri pentru o companie.
Este un risc care crește proporțional cu mărimea companiei, precum și cu importanța funcției și gradul de expertiză ale unui potențial angajat dispus să fraudeze compania la care lucrează.
„Aproape toate fraudele din companii încep cu un conflict de interese. Iar conflictul de interese apare atunci când companiile nu actualizează, în mod recurent și cu atenție, regulamentele de ordine interioară, angajamentele de confidențialitate și alte documente specifice necesare a fi încheiate între angajat și angajator”, explică Gabriel Zgunea, CEO al Corporate Intelligence Agency România.
Iar pentru a identifica, în timp util, vulnerabilitățile existente în interiorul propriei organizații, companiile trebuie să realizeze o analiză de risc.
„În urma acestor analize de risc realizate la diverse companii, noi am identificat mai multe tendințe ale fraudei interne sau ocupaționale, în funcție de mărimea organizației și domeniul de activitate al companiei”, adaugă Gabriel Zgunea.
Conform datelor analizate de Corporate Intelligence Agency România, companiile din țara noastră se confruntă cu 11 tipuri de „scheme” frauduloase.
„Este important să înțelegem că riscul de fraudă există în orice țară și în orice companie. Cazuistica României nu este nici mai presus nici mai prejos față de situația din alte țări. Frauda internă este larg răspândită, iar acele companii care își doresc să o elimine din organizațiile lor pot apela la noi, iar noi le putem ajuta”, explică CEO-ul Corporate Intelligence Agency România.
Media pierderilor înregistrate de o companie în urma unui tip de fraudă internă se ridică la peste 190.000 Euro per caz, o sumă deloc neglijabilă pentru orice tip de business, conform unui raport din 2022 al Asociației Examinatorilor de Fraudă Certificați (ACFE).
Din acest punct de vedere, situația din România este similară cu cea din alte țări central și est-europene, precum Polonia, Ungaria, Bulgaria, Republica Cehă sau Croația. Aceleași tendințe se întrevăd ca fiind dominante și în Republica Moldova, Ucraina sau Rusia.
Dacă, în România, corupția privată reprezintă circa 60% din totalul formelor de fraudare internă a unei companii, în Vestul Europei, procentul coboară spre 40%, iar media pierderilor înregistrate de o companie în urma unui tip de fraudă internă scade spre 170.000 Euro per caz, potrivit raportului ACFE.
Datele Corporate Intelligence Agency România specifice țării noastre arată că acele companii cu cifre de afaceri de zeci și sute de milioane de Euro ajung să fie fraudate cu până la sute de mii și, respectiv, milioane sau chiar zeci de milioane de Euro.
Mai mult decât atât, statistica asociației internaționale de luptă împotriva fraudelor arată că 98% din companii au fost fraudate în ultimii 2 ani din interior.
Foarte des organizațiile apelează la Corporate Intelligence Agency România pentru a le oferi suport în cercetările disciplinare ale angajaților bănuiți de fraudă.
Avantajul Corporate Intelligence Agency este că potrivit legislației în vigoare căreia i se supune, compania de management de risc și investigații corporative poate să investigheze un angajat timp de maxim 14 zile, fără a-l informa pe acesta că se află sub investigație, timp în care Corporate Intelligence Agency poate aduna dovezile de fraudă necesare.
Alternativ, un angajator este obligat, potrivit legii, să informeze de la bun început angajatul bănuit, asupra faptului că este investigat, caz în care de obicei angajatul în cauză reușește să se sustragă de la activități ilegale știind că este deja urmărit.
„După identificarea riscurilor specifice, companiile pot să personalizeze în funcție de nevoile lor anumite proceduri, procese și mecanisme de prevenție a fraudei interne sau de reacție rapidă, în cazul apariției unui caz de acest fel”, mai spune Gabriel Zgunea.
„Paza bună trece primejdia rea”, spune un vechi proverb autohton, iar companiile românești încep să fie tot mai mult interesate de îmbunătățirea sistemelor de risk management și compliance.
Costurile alocate prevenirii unor incidente de fraudă sunt incomparabil mai mici decât cele post-factum.
Despre Corporate Intelligence Agency România:
Corporate Intelligence Agency (Corporate Intelligence Agency România) este o companie specializată în managementul riscurilor și investigații corporative, care are misiunea de a proteja și securiza interesele de business ale clienților săi. Compania oferă soluții de intelligence aplicat, competitive Intelligence, traininguri specifice și management de risc având ca parteneri organizații și corporați din domeniile: retail, bancar, investiții, energie, FMCG, farma, industrie, telecom, tehnologie, avocatură de business.


