Corporate Intelligence Agency: Companiile din România din IT și producția de hardware, energie, industria chimică, retail și sectorul financiar au cea mai mare expunere în fața spionajului economic
- Spionajul economic, o problemă a mediului de afaceri contemporan, produce anual pierderi de miliarde de euro la nivel global
- Doar în SUA, pierderile agregate cauzate de spionajul industrial sunt între 225 și 600 de miliarde de dolari
BUCUREȘTI, X august 2022 – Într-un climat economic competitiv, cu o dinamică rapidă a schimbărilor ce migrează, din zona clasică a provocărilor economice și socio-politice, spre provocări de natură geopolitică, geostrategică sau chiar militară, informațiile de business, în special despre companiile concurente, sunt instrumente deosebit de utile.
Verificarea posibililor parteneri a devenit obligatorie și nu se reduce la respectivele companii, ci se extinde la partenerii acestora – clienți, furnizori sau stakeholderi instituționali implicați direct sau indirect în derularea respectivelor activități economice.
O parte din aceste informații sunt publice și, puse împreună, pot oferi o imagine amplă asupra unei entități. Însă există o categorie de informații confidențiale, precum strategii de dezvoltare, de noi piețe, noi produse, marketing, vânzare sau diferite situații neplăcute din interior, care au potențialul de a impacta negativ compania în cauză dacă acestea ies din zona de confidențialitate.
Aceste informații, colectate prin intermediul spionajului economic sunt acum mult mai ușor de sustras în contextul evoluției tehnologiei – spre exemplu, recent, Uniunea Europeană a anunțat că telefoanele folosite de o parte din personalul său au fost compromise de software-ul de spionaj al unei companii private – dar și din lipsa de etică a unor jucători din business care urmăresc beneficii personale sau pentru companie (creșterea cotei de piață, spre exemplu) și utilizează, astfel, metode anti-concurențiale, la limita legii, pe care, uneori, o și depășesc.
„Spionajul economic este o problemă presantă a mediului de afaceri contemporan, cu costuri globale de miliarde de euro. Doar în SUA, pierderile agregate, estimate și dovedite, cauzate de spionajul industrial se situează între 225 și 600 de miliarde de dolari anual, afectând în mod cert PIB-ul.
În România, printre business-urile cu cea mai mare expunere în fața acestui risc global se regăsesc companii din IT și producția de hardware, energie, industria chimică, retail, sectorul financiar etc. Sunt vizate informații despre date financiare, clienți, patente industriale, strategii de marketing, pe scurt, orice date care pot fi transformate în avantaj economic față de competiție”, spune Gabriel Zgunea, CEO Corporate Intelligence Agency.
Companiile din sectoarele vizate trebuie să conștientizeze acest risc cauzat de contextul geopolitic și se pot pregăti în fața acestor provocări, cu investiții în programe de protecție, traininguri sau retehnologizare. Subestimarea capabilităților „adversarilor” are întotdeauna consecințe negative, în orice domeniu.
„Am văzut, de curând, că hackeri din Coreea de Nord au reușit să sustragă milioane de euro în criptomonede, o țară care, deși are probleme economice și sociale, investește masiv în spionaj și furtul de tehnologii. Vom trăi un nou Război Rece, în care „datele” vor fi unele dintre cele mai tranzacționate bunuri.
Spionajul economic presupune costuri mai mici comparativ cu investiția în departamentele de cercetare și dezvoltare, generând profituri mari într-un timp foarte scurt. În anii ’70, spre exemplu, Germania de Est a sustras un IBM 360, aplicând procedura de reverse-engineering, iar un an mai târziu, produceau 100 de computere pe an”, mai spune Gabriel Zgunea.
Riscul ca aceste informații să ajungă la concurență este amplificat exponențial de încrederea nelimitată pentru angajați dincolo de orice evidență, cărora li se oferă acces nestingherit la toate tipurile de informații ale companiei.
Lipsa unei viziuni strategice integrate de protecție a datelor și informațiilor sensibile și absența unor măsuri specifice de prevenire a materializării acestei tipologii de vulnerabilitate pot cauza pagube semnificative companiei în cauză, precum reducerea veniturilor, afectarea reputației, pierderea avantajului competitiv dat de investițiile în cercetare, inovare sau dezvoltare, distorsiuni pe lanțul de producție sau în operațiunile zilnice.
Ce impact are în business lipsa protecției datelor și a informațiilor sensibile
Există situații când spionajul economic este cauzat de încălcări ale politicilor de compliance, precum conflictul de interese – soț/soție angajați ai unor companii concurente care nu au adus la cunoștința angajatorilor acest lucru, dar făceau schimburi de informații valoroase sub aparența unor discuții inofensive.
În același timp, profitând de neimplementarea activităților de „background check” sau „profiling”, companiile concurente plasează țintit personal de specialitate în departamentele de interes, cu scopul de a avea acces la date de interes.
Între situațiile soluționate de Corporate Intelligence Agency, se remarcă o bancă din România care a investit timp, resurse umane și resurse financiare timp de aproape 2 ani într-un produs bancar inovativ și, cu 3 săptămâni înaintea lansării, produsul a fost pus în piață de un concurent, similitudinea și caracteristicile fiind evidente, până în cele mai mici detalii. La produsul respectiv a lucrat un colectiv de 15-20 oameni, din analiza Corporate Intelligence Agency, 8 angajați erau susceptibili de a fi încălcat acordurile de confidențialitate cu angajatorul.
Angajații unei alte companii au înregistrat ședințele online de departament cu privire la strategiile de dezvoltare și le-au redat în fața unor cunoștințe din companii concurente, în timp ce, într-o altă situație, angajații au plasat microfoane în sala de ședințe pentru a capta integral datele și informațiile aduse în discuție. De asemenea, fișierul de salarii al unei companii de top a fost distribuit pe rețele de socializare, contribuind la demotivarea personalului societății.
Uneori, accesul la informații confidențiale este facilitat de corupția din mediul privat – prin motivarea financiară sau materială a unor angajați pentru a disemina informații aparent banale sau cu caracter public. Astfel, unul dintre furnizorii unei companii a obținut informații de la un angajat despre prețurile practicate de ceilalți furnizori, pentru a-și ajusta oferta financiară față de concurenți în cadrul unui contract multianual.
Măsuri de prevenție și contracarare – ce pot face companiile?
- Conștientizarea existenței acestui risc, mai ales în mediile de business concurențiale, și ierarhizarea informațiilor economice care necesită protecție suplimentară;
- Implementarea unui sistem de acces la acest gen de informații, cu istoric de accesare;
- Selectarea riguroasă și verificarea personalului cu acces la informații;
- Implementarea unor politici de securitate pentru protejarea informațiilor strategice sau sensibile, inclusiv măsuri de securitate fizică a informatiilor;
- Actualizarea sau adoptarea politicilor de compliance și a declarațiilor de interese, precum și verificarea veridicității acestora, pentru evitarea conflictelor;
- Verificarea periodică a spațiilor utilizate de management sau de echipele implicate în proiecte de importanță strategică pentru depistarea unor potențiale dispozitive clandestine de supraveghere audio/video, instalate cu scopul de a sustrage informații;
- Implementarea procedurii de „executive due diligence”. Deși uzuală în mediul corporatist occidental, managerii sau angajații din anumite departamente fiind supuși unui proces de screening foarte amănunțit înainte de interviurile finale premergatoare recrutării, ignorarea acestei proceduri cauzează probleme ulterior.
Odata conștientizate aceste riscuri, sesiunile de instruire profesională specifică și de training periodic cu angajații care operează datele sensibile ale companiilor sunt de natură să limiteze exponențial riscul scurgerii de informații.
Despre Corporate Intelligence Agency
Corporate Intelligence Agency este o companie de management al riscului dedicată exclusiv mediului de afaceri, specializată în identificarea potențialelor vulnerabilități, riscuri sau oportunități de business ale companiilor care apelează la serviciile sale.
Corporate Intelligence Agency oferă soluții premium de Intelligence aplicat, Competitive Intelligence și Risk Management, prin utilizarea celor mai noi instrumente și tehnologii, alături de dinamismul, creativitatea și, mai ales, nivelul ridicat de expertiză în domeniul intelligence al experților din componența echipei.
Serviciile Corporate Intelligence Agency se adresează tuturor companiilor și corporațiilor care înțeleg importanța utilizării unor profesioniști pentru generarea de informații sigure, care să poată fundamenta procesele decizionale, oferind cunoaștere asupra unor fenomene sau conjuncturi socio-politice, piețe sau situații de interes, precum și reducerea riscurilor sau vulnerabilităților în domenii ce pot afecta interesele economice și/sau reputaționale ale companiei.


